When I was I young girl och minnen från förr

På väg hem från jobbet idag gick jag förbi några små tjejer (inte småtjejer) som klättrade i ett träd.
Klättrade jag i träd då jag var liten? Har inget som helst minne av det. Däremot har jag ett foto hemma hos mamma och pappa där jag är högt uppe i en av björkarna på tomten och vinkar och ler. Men kanske var det så att det fotades enbart för att det var en once in a lifetime-grej.

Sen kom Linnéa. Inte då jag var i björken, nä, då var hon nog hemma i Kinna och vi hade noll koll på varandras existens. Hon kom alltså hit ikväll. Vi drack vin och åt jordgubbswiss. Och pratade framtid och dåtid. Och lite nu. Så berättade jag om min världsbästa dagmamma Monika.

Monika var verkligen en pärla. Hon var snäll med sträng. Hon bjöd inte på saft och skorpor till frukost som den andra dagmamman i byn gjorde. Nä, hos Monika fick man fil och flingor eller gröt. Från ett års ålder fram till elva år kom jag dit varje dag kl 6.15 och blev hämtad av pappa kl. 17.00. Då pappa kom och hämtade mig sprang jag fram till honom, tog hans händer, klättrade upp på hans ben gjorde en snitsig volt (det pågick dock inte ändå till tills jag var 11). Och vareviga gång frågade jag: Vad blir det för middag? Och han svarade alltid: Biff a la Lindström. Som alltid då jag vi kom hem hade mamma inte alls gjort Biff a la Lindström, utan något annat gott. Det var faktiskt inte förän tidiga tonåren jag fick reda på att det faktiskt fanns en rätt som hette just Biff a la Lindström. Det var syrran som tog tag i saken och bjöd hem oss på det och det visade sig att det faktiskt var det.


Så finns det ju andra små konstiga detaljer jag kommer ihåg från då jag var liten. Sånna där detaljer som första gången man lärde sig vad saker och ting betydde tillexempel. Och sånna saker som jag inte kan förstå varför jag ens kommer ihåg. Tillexempel följande.

Monika, jag går på toa!
Varför säger du alltid till att du går på toa?
undrade Simon, ca 5 år.
För att Monika ska veta att hon ska komma hit och torka mig då jag ropar "Klar", så att hon inte tror att vi leker kurragömma eller nåt!
säger jag, också ca 5 år.

Varför har du nagellack?
Jag och Simon står i kön till toan innan alla ska gå ut och leka och jag noterar hans röda nagellack och tycker inte att det är lämpligt på killar.
Mamma säger att killar också kan ha nagellack.,
säger Simon. Han hade ju rätt iofs. men jag envisas än idag att det hela handlade om att hon säkert velat ha en dotter.

Vad betyder Love?
Carro, Monikas dotter, hade en glassprydnadssak som jag tyckte var så fin.
Det betyder Kärlek,
sa Carro.
Kärlek, det är ett fint ord. Fast Love är finare. Jag gillar love.
sa jag.

Vet du vad fuck you fingret betyder?
J
ag och Malin lekte i en klätterkub på lekis och hon undrade om jag visste vad fuck you fingret egentligen betydde. Och det gjorde jag ju inte. Men hennes äldre kusin Jessica hade berättat:
Det betyder Stick och knulla. f
örklarade Malin
Ahaaa... vad är knulla? u
ndrade jag. (Mamma hade nog änvänt ordet "älska" då jag frågade hur barn blir till.)
Det är ju då man ligger och rullar.
sa Malin. Haha, som om hon visste det som sjuåring.
Omedelbart fick jag bilden framför mig med lekande barn uppe på en grön kulle som rullade ner för slänten, ni vet sådär som man gjorde då man var barn.
Jaha, men det var ju inte så farligt,
sa jag och kände mig nöjd med förklaringen.

Mooooonika, jag vill ha mjölk till maten.
Sen när fick du börja dricka mjölk?
Mamma säger att jag inte är allergisk längre.
Alex, har mamma sagt att det är okej för Sofia att dricka mjölk nu?
NÄÄÄÄÄÄ!
Och jag fick nöja mig med vatten till lunchen, den dagen också.

Ska vi leka med kondomer?
Jag är hos min klasskompis Anna. Vi går i tvåan och ska leka med hennes barbiedockor. Anna tar fram en näve NamNam med jordgubbsmak. Jag var vid det här laget fullt medveten av vad kondomer var då mamma så pedagogiskt förklarat att man måste ha det för att inte bli med barn.

De måste anväda kondom (Barbie och Ken alltså). sa Anna.
Vaför har du kondomer? undrade jag och kunde inte riktigt få ihop det där att hon skulle var i behov av det som åttaåring.
Jag har fått dom av mamma och pappa. Man måste använda kondom för att inte få aids. Använder man inte kondom då man har sex så får man det.
Jag blev förtviiiivlad. Man skulle alltså skydda sig för att inte bli med barn. Men för att inte få aids??? För i hela friden. Det var ju en dödlig sjukdom. Det betyder alltså att om man vill få barn får man samtidigt aids. Det lät läskigt.
Jag kommer aldrig skaffa barn. konsaterade jag då faktumet kom som ett slag i ansiktet.

Världen är liten
Pappa, ligger Björna i Sverige, eller Sverige i Björna?
Björna är där vi bor, och Sverige är landet. Så Björna ligger i Sverige.
Okej, men vart ligger jorden?
Jorden är det ställe där Sverige och alla andra länder finns.
Jag förstår inte... Men du, pappa, jag vet iallafall att Kina ligger bakom Gideberget.

Jag hade inte så stor koll på geografi, men bra mycket bättre koll en Erika, en tjej jag träffade vid sjön en sommar.
Var bor du?
I fjälls.
Vilket fjäll?
Fjälls.
Jaha? Och var ligget det?
I fjälls.



Ja, det är lustigt vad man kommer ihåg småsaker. Hur mycket av det jag kommer ihåg som stämmer överens med vad som faktiskt sas vet jag såklart inte. Men jag tycker mig minnas allt glasklart. Så här på äldre dar har jag ju lärt mig förstå den egentliga innbörden av många av diskussionerna jag hade. Jag vet tillexempel att knulla inte är samma sak som barn som rullar ner för en kulle. Man behöver inte få aids för att få barn. Kina ligger inte bakom Gideberget. Och det är heeeelt okej att inte behöva tala om att man går och kissar, däremot sitter den vanan kvar ända in i ryggmärgen än idag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback